coschap SEH alweer klaar - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van simone verweij - WaarBenJij.nu coschap SEH alweer klaar - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van simone verweij - WaarBenJij.nu

coschap SEH alweer klaar

Blijf op de hoogte en volg simone

23 Juni 2014 | Suriname, Paramaribo

Het coschap op de SEH zit er alweer op. Ik zit hier alweer 4.5 week, de tijd vliegt! 4 weken SEH, 4 weken wisselende diensten, dag avond en nacht. Vooral veel met de taxi op en neer, aangezien het niet veilig is om in het donker te fietsen. Vele taxi chauffeurs die graag hun mening geven over de SEH, allemaal niet rooskleurig… Toch zijn het 4 leerzame weken geweest. Van ernstig zieke patiënten tot kleine (huisarts) gevallen. Zelf een trauma patiënt mogen opvangen en ook een keer mee geweest met de ambulance. Kogels uit schotwonden gepeuterd, kleine kinderen gehecht. Dingen die je in NL niet snel mag/zal doen.
Nog een bijzonder geval van eigen veiligheid staat voorop meegemaakt. Tijdens de avonddienst was er een psychotische patiënt binnen gebracht die 6 mensen had neergestoken, nogal gewelddadig dus. 6 politieagenten erbij, verpleging die alvast een vluchtweg hadden gecreëerd door de ramen open te zetten, psychiater die weigert te komen, deze patiënt is het probleem van de SEH. Leuk om een nachtdienst mee te beginnen. Het advies van een van de Nederlandse SEH artsen: je kan beter naar huis gaan, helemaal als er minder dan 2 politieagenten achter blijven. Je veiligheid is hier niet gegarandeerd. Toch maar besloten om te blijven…

Naast het coschap gebeuren hier natuurlijk ook veel andere dingen. Wonen in een studentenhuis, op donderdagavond gaan stappen, weer even terug in het studentenleven van voor de coschappen. Ook is natuurlijk het WK begonnen. Wonen in een Braziliaanse wijk, Brazilianen kunnen zeker een feestje vieren! (nu maar hopen dat het geen brazilie-nederland gaat worden). Wanneer Nederland speelt, verzamelen alle Nederlanders zich bij de kroeg. Een paar grote schermen en genoeg alcohol, winst is gegarandeerd een feestje.

Daarnaast ook nog geprobeerd wat van het land te zien. Naar een marrondorp geweest en een fietstocht gemaakt langs de beruchte plantages. En dat in de tropische warmte hier, wel even afzien.
Gister nog een trip naar Matapica gemaakt, een stuk strand waar zeeschildpadden eieren komen leggen. Tijdens de boottocht erheen dolfijnen gezien, genoten van een mooie zonsondergang en uiteindelijk dan waar we voor gekomen waren. Schildpadden eieren zien leggen! Het is het seizoen van de leatherback turtles. Machtig mooi om deze beesten aan te raken en het hele proces van uit het water komen, eieren leggen tot terug gaan in het water mee te maken. En wat een geluk, komen we ook nog een karetschildpad tegen. Dit is een zeldzaam soort, zelfs de gids had haar nog nooit in het wild gezien, lucky us!

Op de dag van mijn aankomst is het regenseizoen hier begonnen. Dit kan betekenen dat het mooi weer is met 1 harde bui in de middag. Maar het kan ook heel erg hard en lang achter elkaar doorregenen. De straten van Paramaribo onder water, tot de enkels in het water, in Nederland zou er gesproken worden van noodweer. Hier is het normaal

Hopelijk aankomende tijd nog veel van het land zien, zonder al teveel regen. Daarnaast begint morgen het coschap interne geneeskunde. Ben benieuwd wat ik nu weer allemaal tegen ga komen.