week 8 - Reisverslag uit Kribi, Kameroen van simone verweij - WaarBenJij.nu week 8 - Reisverslag uit Kribi, Kameroen van simone verweij - WaarBenJij.nu

week 8

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg simone

05 Augustus 2011 | Kameroen, Kribi

Nadat op vrijdag onze tijd in Limbe met zulk slecht weer begon, gingen we ervan uit dat het daar alleen maar zou regenen. Dit viel gelukkig heel erg mee!
Op zaterdag was het droog (wel bewolking), die dag kwamen er nog wat meiden uit Akum naar Limbe en daar zijn we de dag mee opgetrokken. Zijn o.a. naar een dierentuin gegaan (niet veel aan) en naar een strand, sommige meiden hebben gezwommen, wij hadden geen bikini bij ons en hebben het maar bij pootje baden gelaten… In de avond bleek dat er een Nederlander (Marius) in ons hotel was gekomen. Een man die al jaren in Zuid-Afrika woont. Vorig jaar is hij met de auto van Zuid-Afrika naar Nl gegaan langs de oostkust, nu langs de westkust terug (in 7 mnd). We hebben met hem de hele avond in het restaurant gezeten en gekletst. Hij kon erg veel vertellen over Afrika en ook landen als aan- en afraders geven, hij vond vooral Namibië de moeite waard (dus als iemand nog plannen heeft om naar Afrika te gaan, dat land is een echte aanrader!).
Op zondag was het weer droog! Wij wilden wel een boottochtje gaan maken naar een eiland voor de kust, toen we weggingen begon het net weer een beetje te regenen. Binnen 10 minuten hadden we blauwe lucht en omdat ik niet voorbereid was op zon ben ik dan ook heel erg verbrand, maar liever verbranden door de zon dan nat worden door de regen:)
In de middag nog vis gegeten op precies dezelfde plek waar we precies 7 weken geleden met Salom ook vis hebben gegeten, heerlijk!!! Daarna begon het wel weer een beetje licht te regenen, maar dat was niet zo erg… In de avond nog een barretje bezocht met iemand die in het hotel werkt. Die wilde wel met ons mee, want zonder Kameroenees kan je hier in de avond echt niet over straat. Met een Kameroenees als escorte is er echter niets aan de hand…
Op maandag alweer onze laatste dag in Limbe gehad. Dit was niet een heel bijzondere dag, zijn naar een botanische tuin geweest dat echt niet de moeite waard was en verder nog even naar het stadje gelopen. Deze dag was het weer iets minder, maar op zich nog wel aardig.

Op dinsdag vertrokken we dan richting Kribi. In de stromende regen, net zoals we in Limbe aangekomen waren. De reis naar Douala verliep voorspoedig, hier moesten we overstappen. Deze overstap was echter iets minder prettig. Er waren 2 mensen zo vriendelijk om een stuk met ons mee te reizen naar het busstation waar we heen moesten (midden in de stad). Terwijl we in de taxi zaten die ons daarheen zou brengen, ontstond er rondom de taxi een ruzie (die draaide om geld zoals gewoonlijk in dit land…). Na een hevige woordenwisseling en geld gegeven te hebben, dropen ze af. De overstap heeft ons een uur gekost (evenlang om vanuit Limbe naar Douala te komen). Voor het eerst dat ik me onveilig voelde in dit land. Ben blij dat die overstap niet nog een keer gemaakt moet worden! De rest van de reis verliep wel weer voorspoedig en we kwamen ruim voor het donker in Kribi aan. Hier hadden we aan een taxichauffeur de opdracht gegeven om ons naar een bepaald hotel te brengen, hij had echter een ander idee en bracht ons naar een heel ander hotel! Dit hotel had een luxe kamer, maar daar bleef het ook bij. Geen restaurant dus moesten nu voor het eerst (en het laatst) met zijn tweeën naar buiten in het donker, gelukkig is dit goed gegaan. Na een duur ontbijt (oud brood) de volgende dag, besloten we op zoek te gaan naar iets anders. En dat hebben we gevonden! We zitten nu in een heerlijk hotel, wel wat duur, maar een plek waar het lekker relaxen is, waar we toch nog een beetje het gevoel krijgen dat we nu ook echt vakantie hebben (wel handig aangezien ik over 1,5 week volop aan het werk ga…). Het hotel heeft een zwembad met lekkere ligstoelen, een restaurant (waar je aan het water dineert) en een soort bar waar je heerlijk aan de zee kan zitten. Het ligt dus aan het strand, echt liggen kan je er niet op en met zwemmen moet je uitkijken voor de stroming, maar het is wel prachtig!
Gister zijn we naar een waterval geweest. We hebben deze trip gemaakt met Marius en Rob (een Australische jongen die ook met de auto de tocht naar Zuid-Afrika langs de westkust maakt). De trip begon met een boottocht over een rivier, beetje oerwoudachtig waar we o.a. apen hebben gezien (heel mooi!). We hebben nog een stop gemaakt bij een pygmeeën dorp, was niet heel bijzonder (eigenlijk helemaal niet zelfs…). Daarna zijn we naar de lobe waterval gegaan. Dit is een van de weinige watervallen die uitkomt in de zee. Het was wel mooi, maar heb weleens mooiere gezien (Thailand bijvoorbeeld…). Maar de omgeving daarentegen was wel weer heel mooi! Via het strand zijn we teruggelopen naar het hotel, wat een hele mooie wandeling was. Het strand is hier echt sprookjesachtig mooi:)
Verder is het plan om hier nog een paar dagen te relaxen, en dan zondag heel vroeg met de bus terug te gaan naar Douala. Hiervandaan vliegen we dan in de nacht van zondag op maandag weer naar huis.

Het is een rare gedachte dat we over 4 dagen weer thuis zijn. We hadden het vandaag over de euro, en we weten niet eens meer hoe dat eruit ziet:s Toen we in Limbe waren, wilde ik nog graag naar huis, maar nu we hier zitten (in zo’n mooi hotel en zo lekker relaxen), is dat gevoel helemaal weg:) Aan de ene kant ben ik dit land helemaal zat. Het is een moeilijk land voor blanken, en absoluut geen aanrader. Maar we hebben hier wel heel veel meegemaakt en zijn zo gewend geraakt aan de cultuur dat ik dat zeker zal gaan missen. Maar de gedachte aan bruin brood met hagelslag of kaas dat doet me wel watertanden (hoezo Nederlands:P)
Het zal wennen zijn als we vanaf maandag niet meer met 8 man in een auto zitten, als we niet meer woorden nageroepen met ‘la blanche’, of ‘white man’. Als we opeens geen bezienswaardigheid meer zijn, maar gewoon normaal zoals iedereen…
Ja, Nederland komt nu heel snel dichterbij, maar kan me eigenlijk nog niet voorstellen dat ik daar weer rondloop!!!